Cambridge Ohjelma: Kootut tekosyyt

 

Tekosyyt. Ah, ne niin tutut aseet, jotka voi vetää taskuistaan esille silloin, kun vähän väsyttää tai laiskotuttaa. Cambridge Valmentajana olen kohdannut jo jonkinlaisia tekosyitä, joita asiakas ei välttämättä itse edes tiedosta tekosyiksi.
Jokainen meistä käyttää joskus tekosyitä eri tilanteissa ja eri syistä. Mitkä yleiset tekosyyt hidastavat painon putoamista? Oletko itse käyttänyt näitä tekosyitä? Tsekkaa alla oleva lista, saatat kohdata ahaa -elämyksen.

  1. ”En ehdi syödä aamupalaa.”
    Ehdit kyllä. Tässä syyt, joilla kumota tekosyy:
  1. Herää aikaisemmin.
  2. Tee aamupala valmiiksi jo illalla.
  3. Tee aamulla sellainen aamupala, jonka voit napata lähtiessäsi mukaan ja nauttia autossa/pyörän selässä jne.

 

  1. ”En voi olla syömättä herkkuja iltaisin.”
    Ihan varmasti voit. Sinnittele viikko pari, niin herkkukoukku helpottaa. Tässä muutama apukeino pahimpiin hetkiin:
  1. ÄLÄ OSTA KOTIIN HERKKUJA. Tämä on apukeinoista tärkein. Miksi kiusata itseään ja säilöä kaapissa herkkuja?
  2. Syö herkkujen sijaan vaikkapa porkkana- ja kurkkutikkuja dipin kera tai marjoja. Saat pureskella ja rouskutella hyvää, mutta terveellistä vaihtoehtoa.
  3. Pidä itsesi kiireisenä. Tee jotain, mihin herkuttelu ei liity olennaisesti.

  1. ”En muista syödä tarpeeksi usein.”
    Tämä on vain opetteluasia. Aluksi et todennäköisesti muistakaan. Tee silloin näin:
  1. Laita itsellesi hälytys puhelimeen aina, kun sinun pitäisi syödä.
  2. Laita kotona ja miksei töissäkin päivät ruoat esille (etenkin Cambridge ateriat voi hyvin pitää pöydällä, koska ne eivät vaadi jääkaappilämpötilaa). Näin syöminen muistuu paremmin mieleen.
  3. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele! Pian kehosi ja ilmoittaa itse, kun on taas aika syödä.

 

  1. ”Minulla on juhlat tulossa, joten siellä on pakko herkutella”
    Väärin. Ja oikein. On toki kohteliasta etenkin virallisissa juhlissa maistella isäntäväen tarjottavia. Tässäkään ei tarvitse vetää överiksi, kuten on aiemmin saattanut tehdä:
  1. Valitse tarjottavista se, mitä sinulla eniten tekee mieli ja ota sitä pieni palanen. Jätä muut herkut rauhaan.
  2. Ota kahvia tai teetä seuraksi.
  3. Jos jollain on mielenkiintoa tai aikaa kytätä sinun syömisiäsi ja kysyä, mikset ota enempää, voit aina sanoa, että mahasi on ihan täynnä, koska söit ennen juhliin tuloa.
  4. Mikäli kyseessä ovat enemmänkin pienet illanistujaiset, voit sanoa etukäteen isäntäväelle, että sinua varten ei tarvitse laittaa herkkuja, koska yrität vähentää niiden syömistä. Tai voit tehdä kuten edellä ja ottaa pienen palan valitsemaasi herkkua.

 

5. “Vietän ystävieni kanssa iltaa, joten tulee automaattisesti herkuteltua.”
         Illanistujaisten ei tarvitse tarkoittaa herkkuähkyä tai leivonnaisista notkuvaa pöytää.

  1. Tähän pätee sama kuin yllä olevaan juhlien tekosyyhyn; ystäville voi sanoa etukäteen, ettei sinua varten tarvitse laittaa herkkuja.
  2. Mitäpä jos laittaisitte jotain terveellisempiä herkkuja, kuten kurkku- ja porkkanatikkuja dipillä? Tai jotain herkullista ruokaisaa salaattia?
  3. Alkoholinkaan ei aina tarvitse kuulua illanviettoon. Ja jos kuuluu, osta vähempikalorisia juomia.

 

Kolahtiko jokin näistä tekosyistä? Mitä asialle voisi tehdä? No, tule käymään, niin kerron.

Voit lukea lisää Cambridge Ohjelmasta ja Cambridge Valmentajastamme Marisasta Fysiopalvelu Easymoven sivuilta ja Cambridge sivuilta.
Voit varata ajan Cambridge valmennukseen näppärästi nettiajanvarauksemme kautta.


Kirjoittaja on Cambridge Valmentaja ja kasvatuspsykologi Marisa Rakennuskoski. Yrityksemme Fysiopalvelu Easymove on Oulussa ja Kempeleessä toimiva kokonaisvaltaisen tuki- ja liikuntaelinterveyden parantamiseen pyrkivä pieni paikallinen yritys. Tuottamiamme palveluita ovat fysioterapia, liikuntavalmennus, työhyvinvointipalvelut yrityksille ja yhteisöille, kuntotestaus, hieronta sekä Cambridge Ohjelma.

About the author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.