Onnistumistarinat


“Minulla oli ollut sellainen pöhötys olo ja myös puntari alkoi näyttämään sellaisia lukemia jo, että pakko oli asialle tehdä jotain.

Aluksi oli vaikiaa olla ilman herkkuja (koska se oli ennen päivittäistä syöntiä), mutta pikkuhiljaa sitä osaa valita terveellisempiä vaihtoehtoja. Olin aikalailla koko ohjelman ajan sairaana, joten en pystynyt harrastamaan liikuntaa ja kun ei voi mitään tehdä vaan levätä, niin sitähän alkaa tekemään mieli kaikkea hyvvää. Mutta valmentajani avustuksella ja tuella päästiin hyviin tuloksiin pelkän ruokavalion avulla.

Cambridge ei ole dieetti vaan ohjelma, jonka myötä ohjelmassa olevat oppivat terveellisen elämäntavan 🙂

Olo on kevyempi ja parempi kun ei ole hirveää pöhötystä mahassa. Ei kiristä vaatteet ja Cambridge myötä olen oppinut syömään oikein ja valitsemaan terveellisempiä ruokavaihtoehtoja.

Jaksan paremmin ja ei ole turvonnut olo koko ajan.

En osannut odottaa näin suurta painonpudotusta! Ja vyötäröltäni lähti 10 cm pois!

Välittäminen ja auttamisen tahto huokuu Marisasta, joten tunsin olevani hyvissä käsissä koko valmennuksen ajan. Hyviä tuloksia syntyi, joten olen tosi tyytyväinen! Suosittelen lämpimästi :)”


Easymove fysioterapia onnistumistarina 1“Loukkasin vasemman olkapääni 11.5.2015 kiipeilyonnettomuudessa. Magneettikuvien jälkeen tuli tuomio: edessä on leikkaus, jos haluaisin olkapääni takaisin kuntoon.

Olkapää leikattiin 11.6.2015, leikkauksessa havaittiin lapaluun rustoisen vallin repeämä, (Labrum oli revennyt irti klo 12:00-19:00 asti, mikäli olkapään nivelkuppia ajattelisi kellotauluna) lisäksi oli muita pieniä ruhjeita rustoissa ja luussa, sekä pieni repeämä jänteessä.
Vauriot korjattiin ja totaali käyttökieltoa vasemman olkapään liikkeille tuli 3 viikkoa ja lisäksi ulkokierto oli kielletty 6 viikon ajan. Edessä oli pitkä ja vaikea kuntoutuminen, mitä helpottamaan sain lähetteen fysioterapiaan.
Minulla oli jo ennestään hyviä kokemuksia Fysiopalvelu EasyMove:sta (olin käynyt säännöllisesti hieronnassa), joten valinta oli helppo, halusin sinne myös fysioterapiaan. Tavoite oli selvä: halusin olkapään kuntoon ja nopeasti, olen aktiiviliikkuja, enkä halua vaan olla paikoillaan käsi kipeänä.

Easymove fysioterapia onnistumistarina mikkoFysioterapeutti Tommi Tähtinen otti minut asiakkaaksi ja aloitimme hyvän yhteistyön. Alussa vasen käteni ei paljoa liikkunut, mutta sitkeällä kuntoutuksella kaikki alkaa olemaan kunnossa. Tommi näytti minulle paljon liikkeitä mitä voin itse tehdä kuntoutumisen edistämiseksi, sitä mukaan kun niitä pystyin ja sain alkaa tekemään. Kuntoutuminen on ollut hyvän yhteistyön tulos, Tommi on ohjannut ja minä toteuttanut. Ja voinkin väittää että en olisi yksin lähellekkään näin hyvässä kunnossa ilman hyvää ja asiantuntevaa fysioterapeuttia. Kävin ortopedin jälkitarkistuksessa 15.9. ja hänelle yllätyksenä oli kuntoutumiseni edistyminen, sillä olin aiottua kuntoutussuunnitelmaa n. 3kk etuajassa. Eli käytännön hyöty fysioterapiasta on ollut kiistatonta.”


Easymove fysioterapia onnistumistarina 2“Olen aina ollut ihminen, joka tykkää liikkua. Noin neljä vuotta sitten huomasin kuitenkin, että liikuntani on hyvin yksipuoleista eikä sillä voi saavuttaa haluamiani tavoitteita. Liikuntani koostui pääasiassa juoksemisesta ja kotijumpasta ja silti haaveissani oli lihaksikas, voimakas vartalo. Myös ruokavalioni oli retuperällä, vaikkakaan en ikinä ole ollut ylipainoinen. Kuntosali oli minulle kasa mitä eriskummallisempia vempaimia ja minua ei yhtään huvittanut lähteä sinne vetelemään vivuista miten sattuu ja huvittamaan kanssakuntoilijoita.

Easymoven fysioterapeutti Tommin innoittamana suostuin kokeilemaan kuntosaliharrastusta. Ensimmäisillä kerroilla vannotin vielä, että minusta ei mitään salihiirtä saa! Minun täytyy kuitenkin myöntää olleeni väärässä, sillä baarikärpäsen sijasta minua puri salikärpänen, mikä on yksi parhaista asioista elämässäni. Olen viimeisen neljän vuoden aikana käynyt salilla vaihtelevalla frekvenssillä, aloittaen yhdellä treenikerralla viikossa maksimifrekvenssin ollessa 4x/vko. Pääasiallinen frekvenssi on ollut kolme salikertaa viikossa. Treeni on ollut välillä voimapainotteista ja välillä pumppitreeniä, eikä siihen ole ehtinyt kyllästyä kertaakaan, kun ohjelmaa on päivitetty 2-3 kuukauden välein yhdessä Tommin kanssa.

Ruokavalioni on muuttunut matkan aikana huikeasti terveellisempään ja lihaskasvua tukevaan suuntaan. Tämäkään ei olisi ilman ohjausta onnistunut, mistä kiitokset piiskuri-pt:lleni. Lisäravinteina käytän palautumisjuomaa, ajoittain kreatiinia ja yöproteiinia.
Tuloksiakin on näiden vuosien aikana ehtinyt tulla. Olen käynyt säännöllisesti lisäämässä treenimotivaatiotani kehonkoostumusmittauksessa Inbody 720-laitteella. Oli tulos mikä tahansa, siitä voi ottaa kaiken irti: pienet alamäet saavat aikaiseksi lisäboostia salille ja onnistumiset muistuttavat, miksi sinne ylipäätään tulee lähdettyä. Täytyy kyllä sanoa tähän väliin, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, että olen voinut viimeiset vuodet yleisesti ottaen paljon paremmin kuin ennen. Kehossa tapahtuneet muutokset eivät todellakaan ole ainoa motivaattori, vaan se fiilis mikä liikunnasta ja terveellisistä elintavoista tulee!

Inbodyn mukaan treenivuosien (4 vuotta) aikana kehitystä on tullut seuraavasti: lihasmassa +4.1 kg, rasvamassa -2.5 kg, rasvaprosentti 22.4 % → 17.2 %, Inbodyn fitnesspisteet 80 → 87. Olen testaillut myös joitain maksimeita salilla, vaikkakaan en mikään voimanostaja ole. Paras kyykkysarjani on 6 x 80 kg, maastavetomaksimi 110 kg, penkkimaksimi 57,5 kg (mikä siinä onkin niin vaikeaa!) ja leukoja saan vedettyä 10. Nämä tulokset tuntuvat itselleni uskomattoman hyviltä, sillä muistan hyvin ajan, kun roikuin leuanvetotangossa ja ihmettelin, että miten kummassa joku voi tästä saada vedettyä itsensä ylös?!

Jälkeenpäin olen ajatellut, että tein erittäin järkevän valinnan pyytäessäni apua treenin ja ruokavalion suunnittelussa. Uskon, että muussa tapauksessa treenaisin edelleen salilla joko täysin väärin tai sitten en ollenkaan. Netissä on paljon ohjeita ja apuja, mutta itse en olisi jaksanut alkaa näitä asioita sieltä opiskelemaan. Lisäksi esimerkiksi eri liikkeiden tekniikat ovat asioita, joita on helpoin opetella asiantuntijan kanssa. Etenkin alkuun pääseminen voi olla itsekseen hankalaa, mutta muutama treenivuosi on opettanut jo itseänikin suunnittelemaan seuraavaa treeniohjelmaa ja tekniikat alkavat olla hallussa useimmissa liikkeissä.”


Easymove cambridge onnistumistarina“Viime syksynä peilikuva ei enää vaikuttanut siltä mihin olin tottunut: opiskeluaikoina treeniä tuli tehtyä jopa kahdesti päivässä. Opiskeluaikojen jälkeen yrittäjäksi ryhtyessäni treenit vähenivät radikaalisti ja ruokavalio pysyi samana: pikaruokaa 4-5 kertaa viikossa, ateriarytmi oli tyyliä ”aamulla-kahvia-paastoamista-illalla-hevonen”. Painoa kertyi opiskeluaikojen 82 kilosta korkeimmillaan 112 kilogrammaan. Kestobulkki oli siis tehnyt tehtävänsä, en ollut enää omasta mielestäni ”tikissä”, vaan huono ruokavalioni oli tehnyt minusta lihavan. Olet mitä syöt on kyllä osuva sanonta, rasvaa minulla oli cambridgekuurille alkaessani n. 26 kilogrammaa, ja rasvaprosentti huiteli yli 30 paikkeilla. Päätin, että jotain on tehtävä, ja nopeasti. Päätin kokeilla cambridge-ruokavalio-ohjelmaa, koska olin hyvin epäileväinen sen tehoista ja muutenkin siitä, että kuinka pystyn tekemään hierontatyötä ja treenaamaan entiseen malliin n. 1000 kilokalorin päiväannoksella. Hullultahan tuo kuulostaa, kaikki lihahan siitä kuihtuu pois?

Aloitimme projektin Rikun kanssa tasolla 1 plus, eli lisäsin päivän viimeiseen ateriaan, keittoon, raejuustoa ja normaali emmentaljuustoa tuomaan lisäproteiinia. Itse olen pumppuhoitoinen tyypin 1 diabeetikko, jolle ei suositeltaisi ENED-menetelmään perustuvaa dieettiä. Olen kuitenkin aikaisemminkin kokeillut vastaavaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, ja se sopii minulle, eikä hypoja tullut itseasiassa kertaakaan cambridgekuurin aikana. En suosittele cambridgekuuria kenellekään tyypin 1 diabeetikolle yleistävästi, vaikkakin se on minulla toiminut vallan mainiosti. Minulle ei aikaisemminkaan ole tuottanut ongelmia ruoan kilokaloreiden ja hiilihydraattien laskeminen, koska se kuuluu olennaisena osana tyypin 1 diabeteksen hoitoa, jotta osaan annostella insuliinin oikein. Minun ongelmanani oli pitkään todella epäsäännöllinen ruokarytmi, liian suuret annoskoot, pikaruoka ja välillä liiankin tiukka treenaaminen, joka johti ahmimiseen treenin jälkeisenä tunteina. Projektin alkaessa kevensin treeniä ja ruokavalioni muuttui aivan täysin.

Ensimmäiset kaksi päivää olivat aivan kamalia: kehoni huusi kahden päivän ajan taukoamatta roskaruuan ym. epäterveellisten transrasvoilla varustettujen kaloripommien perään, ja olin alta-aukinälkäinen jatkuvalla syötöllä. Kahden päivän jälkeen oloni kuitenkin tasoittui, ja aloin tottua ruokavalioon. Kaverit naureskelivat, että äijä menettää kaikki ”gainssit”, kuten kuntosalipiireissä puhutaan, olin tietysti siihen valmistautunut, mutta kuinkas kävikään: 10 viikon cambridgeurakan jälkeen painoni oli pudonnut aloituspainosta 107 kilogrammaa 87,8 kiloon, ja paino oli suurimmaksi osaksi lähtenyt rasvamassasta, lihasta oli lähtenyt vain pari vaivaista kiloa.

Tällä hetkellä inbodyn mukainen rasvaprosentti on 12, ja lihasta alkutilanteeseen nähden on tullut neljä kiloa lisää. Cambridgevalmennuksen avulla rasvamassa kiloina on vähentynyt 12,6 kilogrammaa, mikä on melkoinen muutos kehonkoostumuksessa. Tyytyväisin olen siihen, että olen omaksunut säännöllisen ateriarytmin ja olen oppinut syömään oikein. Painonpudotus cambdridgen avulla on helppoa asiantuntevan valmentajan kanssa. Suosittelen ottamaan Rikuun yhteyttä, sinäkin voit onnistua!”


Easymove fysioterapia onnistumistarina päiviAlla eräs fysioterapiakertomus. Päivi on kärsinyt niska- sekä yläselkäkivuista jo vuosia. Mutta pitkäaikaisiinkin kipuihin sekä ryhtimuutoksiin voidaan saada muutosta aikaan hyvällä motivaatiolla sekä ahkeralla harjoittelulla.

“Olen syntymästä asti kärsinyt selästäni ja huonosta ryhdistä. Jo alle kouluikäisenä fysioterapeutit yrittivät sitä tuloksetta hoitaa. Kipujen kanssa oppi elämään, mutkainen selkä hävetti. Lokakuussa 2015 niskani kipeytyi niin kovasti etten voinut olla enää mitenkään päin. Olin käynyt inbodymittauksissa Easymovella, joten varasin sinne ajan hierontaan.

Fysioterapeutti Tommi Tähtinen epäili hieroessaan kipuni aiheuttajaksi välilevyn pullistuman. Työterveyden kautta magneettikuvat vahvistivat kaularangan kaksi pullistumaa ja sain lähetteet fysioterapiaan. Siitä alkoi 9 kuukautta kääntelyä, vääntelyä ja hierontaa (fysioterapiakielelä näitä kutsutaan näitä mobilisoinniksi, passiiviseksi venyttelyksi ja pehmytkudosmobilisoinniksi).

Koko kehoni oli pitkään jatkuneiden kipujen vuoksi kireä kuin viulunkieli. Sain keskushermostoon vaikuttavat kipulääkkeet, jotka yhdessä viikoittaisen hoidon kanssa alkoivat purra. Salilla treenaamista sain jatkaa koko hoitojen ajan. Tommi teki minulle saliohjelmat ja huolehti hyvinvoinnistani myös käyntien väleissä kyselemällä kuulumisia, analysoimalla treenivideoita ja ohjeistamalla erilaisia koti- ja saliharjoitteita. Pullistumat saatiin hoidettua ilman leikkaushoitoa ja kipulääkitys voitiin lopettaa, hermosärkyä tosin yhä tulee oikeaan käteen päätä taaksetaivutettaessa.Easymove kuntosali päivi

Niskan ohella työstettiin koko ajan myös huonoon ryhtiin vääntynyttä rintarankaani, joka sekin hiljalleen vastasi hoitoihin. Luultavasti juurikin huono ryhti ja niskan asento myötävaikuttivat niskakipujen syntyyn, joten oli tärkeää hoitaa myös rintarangan asentoa paremmaksi. Tommi huolehti kesälomansa ajaksi minua hoitamaan fysioterapiaopiskelija Petri Niemisen, joka paneutui ongelmiini tarmokkaasti. Sain mobilisointia ja hierontaa monta kertaa viikossa ja ihmeitä se tekikin. Tällä hetkellä selkäni on suorempi kuin koskaan, jo lähelle normaalia. Kipuja se edelleen tuottaa ja jatkossakin joudun sitä harjoittamaan ahkerasti, mutta nyt tiedän kuinka sitä hoitaa. Olen niin iloinen siitä, ettei minun tarvitse enää hävetä selkääni. Suuri kiitos Tommi ja Petri; te olette kultaa!”