Kuntotestaus & Inbody-mittaus

 

Kuntotestaus

Testipakettimme on laaja ja monipuolinen. Kuntotesti sisältää Polkupyöräergometrillä tehtävän testin (polkupyörällä suoritettavan aerobisen kunnon testaus) sekä monipuoliset liikkuvuus- ja lihaskuntotestit. Testipaketissa huomioidaan myös tasapainon testaus. Inbody-mittauksella selvitetään kehonkoostumus.
Kuntotestin kesto on noin 1,5 tuntia.

Valmistautumisohjeet:
Ennen varsinaista kuntotestiä suoritetaan kehonkoostumusmittaus Inbody 720-laitteella. Alla olevat ohjeet koskevat sekä kuntotestiin että Inbody-mittaukseen valmistautumista.

1. Pidä kuntotestipäivä ja sitä edeltävä päivä fyysisesti kevyenä ja alkoholittomana.

2. Nuku testiä edeltävänä yönä hyvät yöunet (jokaisella yksilöllinen tarve, joten tiedät itse parhaiten, paljonko tarvitset unta ettet ole seuraavana päivänä väsynyt).

3. Herää mielellään 4 tuntia ennen testauksen alkua, jotta keho ehtii herätä kunnolla.

4. Syö suhteellisen tukeva aamupala sekä lounas ja pari tuntia ennen testiä ihan kevyt välipala (esim. banaani ja rasvaton jogurtti).

5. Juo testipäivän aikana vettä noin 1,5 litran verran ennen testiä (pienissä erissä tasaisesti koko päivän ajan).

6. Inbody-mittausta varten sinun tulee olla syömättä ja juomatta noin 2 tuntia ennen mittausta. Käy myös tyhjentämässä rakko juuri ennen Inbody-mittausta.

7. Ota kuntotestiin mukaan pieni hedelmä (jonka voit nauttia Inbody-mittauksen jälkeen ennen kuntotestiä), vesipullo, lenkkarit/sisäpelikengät, urheiluhousut ja tsemppi-fiilis.

Inbody-mittaus

Teemme Inbody 720-kehonkoostumusmittauksia ajanvarauksella yksityisasiakkaille, ryhmille ja yrityksille. Mittaus sisältää tulosteen tulkintaohjauksen, jotta ymmärrät mitä laitteen antavat arvot merkitsevät.

Mittauksen hinta yksityisasiakkaalle on 25e.
Fysioterapian ja hieronnan yhteydessä tehty kehonkoostumusmittaus maksaa 15e.

Mikäli haluat tulla mittaukseen isommalla ryhmällä, esimerkiksi työporukalla, kysy tarjousta mittaushinnasta! Tarpeen vaatiessa voimme pakata mittauslaitteen myös autoomme ja tulla esim. luoksesi työpaikalle tekemään ryhmämittauksen. Kysy tarjous tähänkin!

fysiopalvelu_easymove_kuntotestaus-1024x730
Inbodymittaukseen valmistautuminen

Mitä on Inbody 720 – kehonkoostumusmittaus ja mitä se mittaa?

Vyötärönympäryksen mittaus

Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla eli omenalihavuudella on selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

Vatsaonteloon kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaa kuin päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin kertyvä rasva. Se on siten vaarallisempaa terveydelle, mutta myös helpommin laihdutettavissa. Mittanauha on kätevä väline rasvakudoksen sijainnin selvittämisessä ja sairastumisriskin arvioinnissa.

On hyvä kuitenkin muistaa, että suurentunut vyötärönympärys on yksi monista vaaratekijöistä. Sairastumisvaaraa arvioitaessa tulee huomioida myös muut vaaratekijät, joita ovat kohonnut verenpaine, suurentuneet veren rasva-arvot ja häiriytynyt sokeriaineenvaihdunta.

 

Yleisen lihas- ja terveyskunnon arviointi puristusvoimatestillä

Käden puristusvoima on tutkijoiden mukaan hyvä fyysisen lihaskunnon mittari. Tutkimusten mukaan etenkin keski-iässä mitattu puristusvoima ennustaa henkilön jäljellä olevan eliniän pituutta. Puristusvoima kuvastaa henkilön yleistä toiminnallisuutta ja aktiivisuutta. He, joilla puristusvoima on hyvä ja säilyy hyvänä vanhemmiten, ovat liikunnallisempia ja terveempiä kuin ne, joilla puristusvoima on heikko tai heikkenee vanhemmiten. Liikunnallisuus ja terveys taas usein korreloivat terveellisten elintapojen, hyvien perintötekijöiden ja vähäisten sairauksien kanssa. Nämä kaikki tekijät yhdessä vaikuttavat ihmisen elinikään, ja hyvä puristusvoima ikään kuin kiteyttää sisälleen kaikki nämä tekijät.

Pelkkä puristuslihasvoiman kehittäminen esimerkiksi roikkumalla ei saa sinua elämään 100-vuotiaaksi. Mutta kun yhdistät lihasvoiman vahvistamisen muuhun aktiiviseen liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin, niin siinä vaiheessa pystyt jo vaikuttamaan suuresti niin elämäsi pituuteen kuin laatuun (3). Lihaskato on useissa sairauksissa riskitekijä ennenaikaiselle kuolemalle. Erään tutkimuksen mukaan alhaisen lihasvoiman on terveilläkin osoitettu lisäävän ennenaikaisen kuoleman riskiä peräti 67 %.

Puristusvoimamittaus mittaa käden tarttumaotteen/puristuksen voimaa. Puristusvoimamittaus on helppo ja yksinkertainen mittausmenetelmä, jossa mittari, testiasento ja -protokolla voivat vaihdella ja aiheuttaa saatuihin tuloksiin eroja. Mittaus soveltuu hyvin eri-ikäisten terveiden henkilöiden sekä eri potilasryhmien arviointiin. Iän mukana lihasvoima ja puristusvoima heikkenevät.

Puristusvoiman mittauksessa testattava istuu selkä tuettuna. Olkavarsi on neutraaliasennossa vartalon suuntaisesti ja mitattavan käden kyynärnivel on 90 asteen kulmassa. Ranne on neutraaliasennossa. Kahvan oteleveys (asennot 1-5) säädetään tutkittavan käden koon mukaan.

 

Polkupyöräergometritesti

Kuntoilijoille ja terveysliikkujille tarkoitetulla epäsuoralla polkupyörätestillä arvioidaan testattavien hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa eli kestävyyskuntoa. Kestävyyssuorituskyky arvioidaan sykkeen ja polkemisvastusten perusteella. Testi on erinomainen sydämen ja verenkiertojärjestelmän terveyden ja suorituskyvyn arvioimiseksi. Testin perusteella saadaan arvio maksimaalisesta hapenottokyvystä. Testattavat saavat henkilökohtaisen arvion omasta suorituskyvystään sekä yksilöllisen liikuntasuosituksen. Testi on submaksimaalinen, joten uupumukseen saakka ei poljeta. Testi alkaa kevyellä vastuksella ja kuormaa nostetaan portaittain. Testi kestää kokonaisuudessaan noin 20 minuuttia.

 

Liikkuvuustestit

Liikkuvuustesteinä käytämme asiakkaan kunnon mukaista testipatteristoa. Perinteisessä UKK-instituutin kehittämässä erityisesti keski-ikäisille suunnatussa testipatteristossa liikkuvuustesteinä on: hartiaseudun liikkuvuuden testaus, selän sivutaivutus liikkuvuuden testaus, reiden takaosan liikkuvuuden testaus lihasten venyvyys.  Hartiaseudun liikkuvuustestitulosten perusteella pystytään selvittämään onko olkanivelessä ja yläselän alueella liikerajoitteita. Nämä liikerajoitteet voivat olla syynä olkapääkipuihin ja yläselän jumeihin ja kiputiloihin. Liikkuvuustestien eteentaivutustestillä testataan takalinjan kireyksiä. Takalinja kulkee vartalon takaosissa kallonpohjasta jalkapohjiin. Takaosan liiallinen kireys voi aiheuttaa mm. selkäkipuja ja pahimmillaan olla myös iskiaskipujen taustalla. Kolmas liikkuvuustesti on selän sivutaivutus joka mittaa lantion, lanne- ja rintarangan kokonaisliikettä sivutaivutuksessa. Hyvä selän sivutaivutusliikkuvuus on tärkeää, koska heikko selän sivutaivutus on koetun työkyvyn heikkenemisen riskitekijä fyysisesti kuormittavaa työtä tekevälle. Hyvä tulos selän sivutaivutuksessa suojaa raskasta fyysistä työtä tekevillä fyysisen työkyvyn heikkenemiseltä. Heikko selän sivutaivutus ennakoi tulevaa alaselkäkipua.

 

Screening tests

Urheilijoille ja fyysisesti hyvässä kunnossa oleville käytämme liikkuvuuden ja liikehallinan testauksena toiminnallisen liikkuvuuden”Screening tests”-liikekaavatestausta. Testiliikkeinä toimii seitsemän toiminnallista liikkuvuusliikettä, jotka kertovat fysioterapeutillemme lihaskalvojatkumoiden eli faskian ja hermoston toimintakunnosta. Liikekaavatestaus paljastaa elimistön piilevät toimintahäiriöt sekä puolierot. Screening eli liikekaavatestit ovat mm. NHL:n, NBA:n ja NFL:n kysytyimmän fysiikkavalmentajan Gray Cookin kehittämiä. Pelkät suorituskykytestit eivät anna tarkkaa tietoa faskian ja hermoston toimintakunnosta, ja siitä mitä faskian ja hermoston toimintakunnon huoltamiseksi saisi tehdä ja mitä ei saisi tehdä. Suorituskykytestit toimivat paremmin vasta ohjelman vastuksia valitessa, sekä suorityskyvyn parantamisen seurantaan. Screening-liikekaavatestit perustuvat Cookin valmennuksen lisäksi, Anatomy Trains -teoriaan, Kenzo Kazen faskiateoriaan, perinteiseen lihasanatomiaan, sekä käytännön kokemukseen asiakkaiden testaamisesta. Testit antavat tietoa myös valmiudesta, heikoista lenkeistä, revähdys- ja kipuriskeistä, asentovirheistä, eli terveydestä ja toimintakyvystä, sekä erityisesti siitä, mitä liikkeitä esim. lihaskuntoharjoitusohjelmaan kannattaa laittaa ja mitä ei. Näin asiakas välttyy kivuilta ja revähdyksiltä esim. lihaskunto- tai muuta liikuntaharjoittelua aloittaessaan ja voi parantaa tuloksiaan huomattavasti nopeammin

 

Tasapainotestit

Keski-ikäisille suunnatussa UKK-testipatteristossa tasapainotesteihin kuuluu dynaaminen ja staattinen tasapainotesti. Staattisessa tasapainotestissä testataan vartalon pystyasennon hallintaa normaalia seisoma-asentoa pienemmällä tukipinnalla. Dynaaminen tasapainotesti testaa puolestaan vartalon hallintaa liikkeessä.

Hyvä tasapaino on tärkeää, koska heikko suoriutuminen tasapaino on koetun työkyvyn ja koetun fyysisen työkyvyn heikkenemisen riskitekijä erityisesti fyysisesti kuormittavaa työtä tekevillä. Erityisesti runsas virheiden määrä ennustaa koetun työkyvyn heikkenemistä.

 

Urheilijoille ja fyysisesti hyvässä kunnossa oleville tasapainon testaus tulee ”Screening tests”-liikekaavatestauksen yhteydessä. Lue lisää Screening eli liikekaavatestauksesta liikkuvuustestien kohdalta.

 

Lihaskuntotestit

Alaraajojen toistotesti mittaa alaraajojen voimakestävyyttä. Tutkittava kyykistyy jalkoja koukistaen selkä suorana siten, että sormenpäät koskettavat lattiaa jalkaterän ulkosivun alueella. Reidet ovat ala-asennossa alustan mukaisesti vaakatasossa. Tästä asennosta tutkittava nousee välittömästi ylös lähtöasentoon.

Alaraajojen lihakset on tärkeää pitää vahvoina sillä lihasheikkous on yhteydessä kävelyn hidastumiseen, tasapainovaikeuksiin sekä kaatumistaipumukseen. Lisäksi refleksitoiminnot, tasapaino ja asennonhallinta heikkenevät.

Testin kuormittavuuden (suoritusajan 30/60 s) valinta tehdään kyseisen ammattiryhmän tai henkilön fyysisten vaatimusten, terveydentilan ja suorituskyvyn perusteella. 30 sekunnin testi soveltuu useimmille perusterveille työikäisille. Testiä voidaan soveltaa perusterveille heikompikuntoisillekin, ja myös hyväkuntoisilla testin herkkyys osoittaa muutosta on riittävä. Pidempää, 60 sekunnin testiä, voidaan soveltaa erityisesti fyysisesti kuormittaville aloille ja hyväkuntoisille testattaville. Huonokuntoisilla 60 sekunnin kyykistystesti voi olla (lähes) maksimaalinen suoritus ja siten sisältää terveysriskin.

Testi vaatii myös hyvää vartalon hallintaa, mikä on huomioitava testiohjeistuksessa. Alaraajojen lihasten lämmittely ennen testausta on suotavaa; testi kipeyttää reisilihakset harjoittelemattomilla helposti, myös aktiivisen palautumisen ohjaus testin jälkeen on tärkeää.

Testi sopii hyvin työikäisten liikunnan harrastamisen motivointiin ja oman edistymisen seurantaan.

Yläraajojen toistotesti (toistopystypunnerrus käsipainoilla)  mittaa yläraajojen ja hartioiden lihasten dynaamista voimaa ja kestävyyttä.

Naisilla testi suoritetaan 5 kg käsipainoilla, ja miehillä 10 kg käsipainoilla. Kädet ojennetaan vuorotellen suoraksi ylös pään viereen kyynärpäiden ollessa koko ajan eteenpäin. Testi päättyy, jos yläraajaa ei pystytä ojentamaan suoraksi tai suoritus ei ole yhtäjaksoinen tai nosto tapahtuu vartaloa kallistamalla.

Koska olkanivel on ihmiskehon liikkuvin nivel, joutuu myös hartialihas tekemään paljon töitä sen tukemiseksi. Toimintakyvyn kannalta on hyvin tärkeää pyrkiä säilyttämään olkanivelen liikkuvuus.

Vatsalihastesti mittaa vartalon koukistajalihasten dynaamisen kestävyyden. Vartalon lihasvoima vaikuttaa vartalon asennon ja liikkeen hallintaan, joka on selkäkivusta kärsivillä usein heikentynyt.

Lähtöasennossa testattava on selin makuulla, polvet 90 asteen kulmassa lattialla tuettuina. Kädet ovat niskan takana sormet lomittain. Ylävartaloa nostetaan alustasta tasaisesti selkää pyöristäen niin, että kyynärpäät koskettavat polvia ja lasketaan takaisin alustalle niin, että selkä suoristuu. Suoritusten määrä lasketaan joko 30 tai 60 sekunnin ajalta.

Etunojapunnerrus/muunneltu punnerrus testi mittaa yläkehon työntävien lihasten voimaa. Lisäksi punnerruksiin yhdistyy keskivartalon hallinta ja voima.

Riittävä yläraajojen voima on välttämätön itsenäiseen päivittäisistä toiminnoista selviytymiseen erityisesti ikääntyvillä. Selkävaivaisilla vartalon lihasten kestävyys, selän tukeminen ja asennon hallinta ovat usein heikentyneet. Hyvä selän tukeminen ja asennon hallinta saattaa ehkäistä tietyiltä selkävammoilta.

Etunojapunnerrus testissä tehdään maksimaalinen määrä ilman aikakriteeriä asiakkaan tason mukaan valitulla suoritustavalla. Muunneltu punnerrus testi suoritetaan aikaa vastaan joka on 40 sekuntia. Testattava menee vatsalleen matolle, ja aloittaa testin lyömällä kädet yhteen selän takana. Tämän jälkeen hän punnertaa itsensä ylös niin että kädet ojentuvat. Tässä yläasennossa hän koskettaa jommalla kummalla kädellä toista kämmenselkää, palaa takaisin punnerrusasentoon ja laskeutuu matolle. Uusi punnerrus alkaa lyömällä kämmenet yhteen selän takana. Yläraajojen asentoa kontrolloidaan testin aikana.

Staattinen vartalonojennustesti mittaa selän ja vartalon ojentajalihasten staattista kestävyysvoimaa.

Jos selän ojentajalihakset ovat heikot, riski alaselän loukkaantumiselle on suurentunut lannerankaa ojentaessa. Keskivartalon tuki mahdollistaa meille hyvän asennon, tasapainon, tukee selkää ja vakauttaa sekä ryhdistää selkärankaa, kylkiluita ja lantiota.

Testi suoritetaan asettumalla korokkeen päälle päinmakuulle ylävartalo korokkeen ulkopuolella. Ylävartalo kohotetaan vaakatasoon ja pyritään pysymään asennossa mahdollisimman pitkään. Testi päättyy kun vartalo ei enää pysy vaakatasossa.

Vauhditon pituus ei kuulu UKK-testipatteristoon, mutta meillä on tapana tehdä myös testauksessa, koska vauhditon pituushyppy on loistava mittari alavartalon lihasten räjähtävyydelle, voimalle, nopeudelle. Vauhditon pituushyppy on teknisesti vaativa suoritus.